Τεχνικά θέματα - Bάση πληροφοριών, Προβλημάτων, Μετατροπών και Βελτιώσεων > Ελαστικά

Ελαστικά/Τεχνική ορολογία

(1/1)

IronΜan:
Όλα τα στοιχεία για ένα ελαστικό αναγράφονται στην πλαϊνή πλευρά του. Ας τα δούμε όμως αναλυτικά και να εξηγήσουμε τι σημαίνει το καθένα. Πρώτα από όλα να διευκρινίσουμε τις δυο διαστάσεις ενός ελαστικού α)το μήκος του πλάτους(μήκος πέλματος) και β) το μήκος του ύψους(προφίλ, πάχος, πλαινό...).


 
Στην φωτογραφία διακρίνεται και την αγγλική ορολογία όπου Section width ειναι το μήκος του πέλματος και Section height το προφίλ του ελαστικού.

Στην φωτό που ακολουθεί βλέπεται το προφίλ ενός ελαστικού με όλα τα στοιχεία γραμμένα πανω του...


Ας πάμε να τα δούμε αναλυτικά...

Διαστάση Ελαστικού

Παιρνουμε σαν παράδειγμα το κλασσικό πλέον 205/70R/15 την εργοαστασιακή διάσταση ελαστικών το Jimny.

1. Ο πρώτος αριθμός
Το  πρώτο νούμερο είναι το πλάτος (όχι όμως το section width όπως στην προυγούμενη φωτό) σε mm. Το πλάτος αυτό είναι υπολογισμένο για το ελαστικό μόνο όταν αυτό είναι φουσκωμένο κανονικά και δεν δέχεται κανένα βάρος (δεν είναι τοποθετημένο σε αυτοκίνητο). Φυσικά σε καμία περίπτωση δεν είναι το πλάτος της επιφάνειας του δρόμου που  πατάει το ελαστικό και ειδικά κατά την πορεία του αυτοκινήτου.  Στο παράδειγμά μας το μέγεθος αυτό είναι 205mm ή 20,5 εκατοστά ελληνιστί.

2. Ο δεύτερος αριθμός
Το δεύτερο νούμερο αναφέρεται στο ύψος(προφίλ) του ελαστικού. (Section Height στην φωτό).
Εδώ όμως θέλει προσοχή γιατί αυτό το μέγεθος δεν είναι μήκος αλλά ποσοστό επί τοις εκατό. Δηλαδή το ύψος του δικού μας ελαστικού είναι 205x70% δηλαδή 205mm x70/100=143.5 mm.
Το ίδιο ισχύει και για αριθ΄μούς προφίλ 75, 65, 60 κτλ
Οπου δεν βλέπετε αριθμό αλλά στην θέση του βλέπεται το R το ποσοστό επι τοις εκατό ανέρχεται στο 80
Το R προέρχεται απο το Radial δηλαδή το συγκεκριμένο ελαστικό ειναι χαραγμένο αρκετά...

3. Τρίτος αριθμός
Το τελευταίο νούμερο είναι διάμετρος του ελαστικού και μετριέται σε ίντσες (15”).
Για τροποποίηση σε εκατοστά μπορούμε να πολλαπλασιάσουμε επι 2,54(1 inc=2.54 εκ)

Για να υπολογίσουμε μαθηματικά την διάμετρο του ελαστικού, και να δούμε πιθανές αποκλείσεις του κατασκευαστή, παίρνουμε το μήκος του προφίλ και το πολλαπλασιάζουμε επί 2 (απόσταση πάνω και κάτω από την ζάντα) και προσθέτουμε την διάμετρο της ζάντας μετατρέποντάς την πρώτα σε mm.
Π.χ.143.5 mm x 2 = 287mm = 28.7 εκ
15'' ζαντα μας δίνει σε εκ. 15 x 2.54 = 38.1 εκ

Αρα συνολικό ύψος βρίσκουμε το 66.8εκ

Πρέπει να προσέξουμε ότι τοποθετώντας ένα ελαστικό σε μια φαρδύτερη ζάντα από αυτή του είναι κατασκευασμένο αυξάνουμε το πάχος του 0,5mm για κάθε 0,5” του rim width της ζάντας. Έτσι βάζοντας ένα λάστιχο με πάχος 185mm σε μια ζάντα με rim width 7,5” το πάχος του ελαστικού γίνεται αυτομάτως 190mm.

Δείκτης Ταχύτητας ελαστικού

Κάθε ελαστικό αναγράφει και ένα γράμμα το οποίο δείχνει την μέγιστη ταχύτητα για το οποίο είναι κατασκευασμένο.
Πχ.  185/60R15 H ή 185/60HR15
Τα γράμματα που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής :

Δείκτης Ταχύτητας

Κάθε ελαστικό αναγράφει και ένα γράμμα το οποίο δείχνει την μέγιστη ταχύτητα για το οποίο είναι κατασκευασμένο.
Πχ. à 185/60R15 H ή 185/60HR15
Τα γράμματα που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής
Q=99 MPH, 160km/h   U=124 MPH, 200km/h     W=168 MPH,
270km/h
S=112 MPH, 180km/h   H=130 MPH, 210km/h   Y=186 MPH,
300km/h
T=118 MPH, 190km/h     V=149 MPH, 240km/h   Z=149+ MPH, 240+ km/h 


Απόδοση, Θερμοκρασία, Φορτίο


Το υπουργείο μεταφοράς κάθε χώρας επιβάλει σε κάθε κατασκευαστή ελαστικών να τα υποβάλει σε τεστ βαθμού ποιότητας (Uniform Tire Quality Grade (UTQG)) τα ελαστικά που παράγει και να αναγράψει πάνω τους στοιχεία για την στεγανότητά τους, το πόσο γρήγορα ζεσταίνονται και τι απόσταση χρειάζονται για να φρενάρουν. Όσο ασαφές ακούγεται το προηγούμενο άλλο τόσο είναι και ο νόμος που το διέπει. Δηλαδή κανείς ως τώρα δεν έχει θεσπίσει διεθνή στάνταρτ για τα τεστ αυτά. Έτσι κάθε κατασκευαστής κάνει ότι θεωρεί αυτός καλύτερό ή στην καλύτερη περίπτωση ότι τον επιβάλει ο νόμος της χώρας του. Έτσι δεν είναι δυνατόν να συγκρίνουμε αυτά τα στοιχεία σε δυο διαφορετικά ελαστικά από διαφορετικούς κατασκευαστές.  Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στοιχεία όπως η χάραξη του πέλματος ή η στεγανότητα ή θερμοκρασία αναφέρονται με κάποιο γράμμα συνήθως A,B,C,D και για το φορτίο κάποιο νούμερο από 1 μέχρι 4 το μέγιστο.

Χρονολογία Κατασκευής ελαστικού......Βασικό!!!

Για να βρούμε την χρονολογία κατασκευής του ελαστικού πρέπει να κοιτάξουμε καλά το ελαστικό και να εντοπίσουμε ένα μεγάλο κωδικό που θα έχει τυπωμένο στο πλάι του τριψήφιο(συνήθως) ή τετραψήφιο. Παίρνοντας τα τρία τελευταία νούμερα θα δούμε την βδομάδα κατασκευής και την χρονολογία. Για παράδειγμα αν δούμε το 127 σημαίνει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 12 εβδομάδα του 2007 κοκ.....

Ο Αέρας Στα Ελαστικά
Σε  όλα τα αυτοκίνητα εμπορίου οι κατασκευαστές φουσκώνουν τα ελαστικά με ατμοσφαιρικό αέρα. Επίσης αν πάμε σε βενζινάδικο να φουσκώσουμε κάποιο ελαστικό ο αέρας που βάζουμε είναι ατμοσφαιρικός και υπό πίεση. Αυτό έχει αποδειχτεί ότι ενώ το λάστιχο μοιάζει αεροστεγές τα μόρια του αέρα το διαπερνούν γιατί βρίσκονται σε συνεχή κίνηση. Επίσης οι εναλλαγές θερμοκρασίας επιτείνουν την απώλεια της πίεσης. Τα τελευταία χρόνια μια τεχνολογία παρμένη από την φόρμουλα 1 έχει έρθει και στα αυτοκίνητα εμπορίου. Αυτή είναι το φούσκωμα των ελαστικών να γίνεται με άζωτο.
Το άζωτο είναι αδρανές αέριο και το μέγεθος των μορίων του είναι μεγαλύτερο από του οξυγόνου έτσι δεν διαπερνούν εύκολα τα τοιχώματα. Έτσι η πίεση του ελαστικού παραμένει σταθερή για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό βοηθάει το αυτοκίνητο να αποδίδει σταθερά την ιπποδύναμη του και να έχουμε και εξοικονόμηση καυσίμου μιας και δεν έχουμε συχνά διαφορές πίεσης στα ελαστικά.
Βεβαια σε συνθήκες κίνησης εκτός δρόμου, μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να είναι αναγκαίο το να χαμηλώσουμε την πίεση στα ελαστικά, όπως πχ σε κίνηση σε χιόνι ή αμμο.
Σε αυτή την περίπτωση είναι κρίμα να γεμίζουμε με άζωτο τα ελαστικά μια και στο πρώτο βενζινάδικο που θα βρούμε, πατώντας άσφαλτο πρέπει να ξαναφέρουμε την πίεση στις φυσιολογικές τιμές για κίνηση στην άσφαλτο...

Όποιαδηποτε άλλη χρήσημη πληροφορία/διόρθωση θα με χαροποιούσε.
Να είστε καλα...

ozzy1948:
     Καλησπερα, θα ηθελα να κανω δυο μικρες διορθωσουλες σ αυτο το κατα τα αλλα πολυ ωραιο αρθρο. Η πρωτη εχει να κανει με τον χαρακτηρισμο Radial του ελαστικου. Αυτο δεν εχει να κανει με τη χαραξη του ελαστικου αλλα με τον τροπο που ειναι κατασκευασμενο το εσωτερικο του (τα "λινα" που λενε). Τα radial (ακτινωτα) ελαστικα ειναι κατασκευασμενα με την διευθυνση των συρματων καθετα στη διευθυνση της κυλισης του τροχου.
    Η δευτερη διορθωση εχει να κανει με το αζωτο στα ελαστικα. Αρχικα να πω οτι η προσωπικη μου αποψη ειναι οτι προκειται για απατη και εξηγω γιατι. Πρωτον, το μοριο του αζωτου ειναι μικροτερο απο αυτο του οξυγονου και οχι μεγαλυτερο (με πραγματικα απειροελαχιστη διαφορα) αρα δεν τιθεται θεμα δυσκολοτερης διαφυγης του. Δευτερον ο ατμοφαιρικος αερας αποτελειται κατα 78% απο αζωτο οποτε οποια διαφορα πιεσης λογω θερμοκρασιας λειτουργιας στις 2 περιπτωσεις (αερας η σκετο αζωτο) θα ηταν αμελητεα. Τριτον, υποστηριζεται επισης οτι με αζωτο στα λαστιχα αυτα λειτουργουν σε χαμηλοτερη θερμοκρασια μειωνοντας τη φθορα τους. Πραγματικα θα ηθελα καποιος λαστιχας που το υποστηριζει αυτο να μου εξηγησει πως και γιατι, γιατι συμφωνα με τις δικες μου γνωσεις δεν παιζει κατι τετοιο. Επισης εχω ακουσει οτι λογω ελλειψης υγρασιας στην περιπτωση του αζωτου δεν οξειδωνονται οι ζαντες. Πρωτον ολα τα κομπρεσερ εχουν φιλτρα υγρασιας για να μην σκουριαζει το εσωτερικο των φυαλων και δευτερον ποσο προβλημα να δημιουργησει τοσο μικρη ποσοτητα υγρασιας οταν η υπολοιπη ζαντα βρεχεται κανονικα ( η και λασπωνεται μερικες φορες  roc2) ακομα και απο αλμυρο νερο στις παραθαλλασιες περιοχες και δεν παθαινει τιποτα για χρονια. Τελος να πω πως ενω εχω ακουσει και εγω απο αρκετους για αζωτο στα λαστιχα της F1 δεν το εχω δει γραμμενο πουθενα. Για την ιστορια το αζωτο εχει και ενα καλο, εχει κατα περιπου 4 γραμμαρια μικροτερη μαζα ανα ελαστικο 205/70 R15 που ειναι και μη αναρτωμενη lol. Αυτα τα εγραψα για να προσεχουμε που δινουμε τα λεφτα μας.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση