Τεχνικά θέματα - Bάση πληροφοριών, Προβλημάτων, Μετατροπών και Βελτιώσεων > Εκτός δρόμου οδήγηση

Μικρά μυστικά, για να φτάσετε στον χιονισμένο προορισμό σας με ασφάλεια!!!

(1/7) > >>

Ironman:
Απο το ektos.gr.....

Μας το ζητήσατε και σας το φέραμε: Μικρά μυστικά για να οδηγήσετε με ασφάλεια στο χιόνι, μικρά μυστικά, για να αποφύγετε το κόλλημα ή την ζημιά στο αυτοκίνητό σας! Θέλει γκάζι ή μαλακά; Θέλει γρήγορο τιμόνι ή μαλακές κινήσεις; Διαβάστε το άρθρο αυτό και ίσως βρείτε τις απαντήσεις που αναζητάτε!


Οι χειμωνιάτικες ορεινές διαδρομές από τα μέσα Δεκέμβρη έως και τον Απρίλιο καλύπτονται με χιόνι. Αυτό τις κάνει ακόμα πιο όμορφες, αλλά, ταυτόχρονα, και πολύ πιο δύσκολες. Η δυσκολία, συνοπτικά, έγκειται στις παρακάτω παραμέτρους:



στο ύψος του χιονιού (όσο μεγαλύτερο, τόσο δυσκολεύουν τα πράγματα)

στην πυκνότητά του, που κυρίως εξαρτάται από την χρονική απόσταση μεταξύ της στιγμής  που έπεσε και της στιγμής που θα περάσουμε εμείς. Όσο μεγαλύτερη η χρονική απόσταση, τόσο πιο δύσκολη συνήθως η κατάσταση, αφού το χιόνι σφίγγει, παγώνει και γίνεται πολύ δύσκολη η διάβασή του! Πολλές φορές βρίσκουμε χιόνι σαν πούδρα κάτω από στρώμα πάγου, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που μπορούμε να βρούμε και το αντίθετο.

Η θερμοκρασία του περιβάλοντος παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο, αφού η παγωνιά το κρυσταλλώνει και το κάνει δύσβατο, αλλά και υπό συνθήκες ζημιογόνο για το αυτοκίνητο!


 


Σε μεγάλα υψόμετρα ο βαθμός δυσκολίας αυξάνει, αφού συνήθως είναι και πιο μεγάλο το ύψος του χιονιού και πιο μεγάληη πυκνότητά του, αλλά και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι πολύ χαμηλή!



Αν και υπάρχουν πολλά είδη χιονιού (κυρίως λόγω της δεύτερης παραμέτρου) ας δούμε μερικά βασικά μυστικά για την οδήγηση στο χιόνι:


Κατ’ αρχήν επιλέγουμε πάντα 4WD LOW.
Το ύψος του χιονιού, όπως είπαμε,  αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο. Βυθιζόμενο το όχημά μας μέσα στο χιόνι, φτάνουν κάποια στιγμή τα διαφορικά να ακουμπήσουν στο χιόνι. Εκεί η κατάσταση δυσκολεύει πολύ και αρχίζει να μετρά έντονη η πιθανότητα με κάποιον αδέξιο χειρισμό να κολλήσουμε. Το όχημα σύντομα δεν θα μπορεί να παρασύρει όλη την μάζα του χιονιού που θα μαζευτεί εμπρός από τα δύο διαφορικά και έτσι θα «μείνει» από δύναμη. Χιόνι μεγάλης πυκνότητας αυξάνει πολύ την δυσκολία μας και την κόπωση του οχήματος.

Για να μην κολλήσουμε θα πρέπει να είμαστε πολύ «ευγενικοί» με το γκάζι μας και τους τροχούς μας. Αν λοιπόν δούμε ότι δεν έχουμε άλλη δύναμη, ότι η ροπή του οχήματος δεν μπορεί να υπερνικήσει το βάρος του χιονιού, τότε δεν πατάμε παραπάνω γκάζι, αλλά σταματάμε και κάνουμε μαλακά πίσω μερικά μέτρα.

Μετά, ξεκινάμε πάλι βάζοντας λίγο δύναμη στο γκάζι μας, ώστε να «σπάσουμε» το τείχος που έχει κάνει το χιόνι που βρισκόταν μπροστά από τα διαφορικά μας και συνεχίζουμε με σταθερό γκάζι,.

Δεν σπινάρουμε ποτέ, δεν επιμένουμε με γκάζι ποτέ, γιατί αν σκάψουμε το χιόνι, τότε θα πάμε ακόμα πιο βαθιά και ακόμα πιο κοντά στο κόλλημα! Όσο λιγότερο σπινάρουμε, τόσο μειώνονται οι πιθανότητες να κολλήσουμε.

Όποιος και να είναι ο τύπος του χιονιού που αντιμετωπίζουμε, αισθανόμαστε μια απώλεια «τιμονιού», λόγω του χιονιού κάτω από τους τροχούς μας και μέσα στα λούκια των ελαστικών μας που δεν θέλουν πολύ να στομώσουν. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο μαλακά πατάμε το γκάζι, τόσο πιο εύκολα θα αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Όμως, υπάρχουν και στιγμές που θα πρέπει να «σανιδώσουμε» το γκάζι, ώστε σπινάροντας στιγμιαία, να ανακτήσουμε το έλεγχο του οχήματος και να το φέρουμε στην τροχιά που επιθυμούμε. Αυτό θέλει εμπειρία, γιατί σπινάρισμα στη λάθος στιγμή, σημαίνει σκάψιμο, λείανση του χιονιού, απώλεια πρόσφυσης και αναπόφευκτο κόλλημα!

Το στιγμιαίο σπινάρισμα έχει διπλό κέρδος, αφού μας βοηθά και να αδειάσουμε και τα λούκια των ελαστικών από το κολλημένο σε αυτά χιόνι, ανακτώντας έτσι τον έλεγχο του οχήματος.

Το βάθος, η πυκνότητα και η θερμοκρασία του χιονιού μεταβάλλονται μέσα σε ελάχιστα μέτρα απόστασης, γι αυτό θέλει διαρκώς η προσοχή μας να είναι τεταμένη και να «ακούμε» το έδαφος.

Η φόρα – με μέτρο πάντα - παίζει σημαντικό ρόλο στην αποφυγή κολλήματος. Γι αυτό αν κινούμαστε καλά στο χιόνι, χωρίς να σπινάρουμε ή χωρίς να βυθιζόμαστε, βάλτε μία ταχύτητα πιο μεγάλη – χωρίς να κόψετε τη φόρα του οχήματος – και εξακολουθήστε την πορεία σας με χαμηλότερες στροφές στον κινητήρα. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε τον πολλαπλασιασμό της ροπής του οχήματος, που θα οδηγήσει σε σπινάρισμα και μετά σε κόλλημα!

Η φόρα πρέπει να είναι πάντα με μέτρο, χωρίς να απειλείται η ευστάθεια του οχήματος. Σε πολλά σημεία ο χιονισμένος δρόμος μπορεί να είναι παγωμένος και να γλυστρά, οπότε η μεγάλη ταχύτητα θα μας βγάλει εκτός δρόμου με πολύ δυσμενή αποτελέσματα!

Η παρατεταμένη διάνοιξη του δρόμου, αν οδηγούμε σε απάτητο χιόνι, κουράζει το όχημα πολύ. Γι αυτό θα πρέπει να γίνεται συχνή εναλλαγή των οχημάτων που βρίσκονται στην πρώτη θέση.

Οι στροφές παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία. Σε γενικές γραμμές πατήστε λίγο παραπάνω το γκάζι και, στρίψτε μαλακά και ελάχιστα το τιμόνι, ώστε να μην «κάνουν διαφορικό» οι εμπρόθιοι τροχοί. Στην ανάγκη ξανακάντε πίσω και ξαναπροσπαθήστε να ολοκληρώσετε τη στροφή, κάνοντας μπρος-πίσω ξανά και ξανά, κινούμενοι σχεδόν σε ευθεία. Με τέτοιο τρόπο θα αποφύγετε το κόλλημα στη στροφή.

Σεγενικές γραμμές στις χιονισμένες στροφές μείνετε όσο πιο πολύ στο εξωτερικό μέρος μπορείτε, γιατί έτσι θα μπορέσετε να πάρετε την στροφή πιο ανοιχτά.

Αν στροφή είναι απότομη, αφήστε το γκάζι στην αρχή της και κόψτε το τιμόνι αρκετά, έτσι ώστε μετά να μπορέσετε σταδιακά να το ισιώσετε και να πάρετε την στροφή ανοιχτά.

Αν οι στροφές είναι κατηφορικές, το όχημά σας θα έχει την τάσηνα υπεστρέψει και να σας φύγει το πίσω μέρος προς τα μπρος. Προετοιμαστείτε κατάλληλα γι αυτό, διορθώνοντας την πορεία σας με το τιμόνι.

geo:
ατιμο πραμα το χιονι :(

4x4er:

--- Παράθεση από: Ironman στις Δεκέμβριος 27, 2005, 19:57 ---
Αν οι στροφές είναι κατηφορικές, το όχημά σας θα έχει την τάσηνα υπεστρέψει και να σας φύγει το πίσω μέρος προς τα μπρος. Προετοιμαστείτε κατάλληλα γι αυτό, διορθώνοντας την πορεία σας με το τιμόνι.

--- Τέλος παράθεσης ---

Μιάς και είναι επίκαιρο, τί λέτε πάνω σε αυτό? Είναι το μόνιμο πρόβλημα που έχω στα βουνά που συχνάζω, ανηφόρες-κατηφόρες με στροφές (για περίπου 60 λεπτά όταν έχει χιόνι-πάγο), μέχρι να φτάσω στο σπίτι του χωριού... Προς το παρόν το έχω κάνει με αλυσίδες μπροστά  ή πίσω, (όχι συνδιασμό ή χιαστή), με λάστιχα MUD, 4WD LOW, και δυστηχώς πάντα χωρίς συνοδία άλλου τετρακίνητου..... ::)
Έχει πάει πολλές φορές η καρδιά μου "ταξίδι" απο το αγχος στις στροφές-ανηφόρες και κυρίως στις παγωμένες κατηφόρες όπου το κατα τα άλλα πρόθυμο "κατσικάκι" μου, "διπλώνει" φέρνωντας το πίσω μπρός, και εκεί τα ψιλοπαίζω.... Κάποια συμβουλή για πιθανή μετατροπή-βελτίωση στο "κατσικάκι"? Θα την έκανα χωρίς 2η σκέψη μιάς και στης παραπάνω συνθήκες βρίσκομαι τουλάχιστων μια φορά τον μήνα απο Νοέμβριο μέχρι Μάιο( πέρσι έριξε 1μέτρο στην άσφαλτο εκει πάνω την Πρωτομαγιά :o :o!)...
Τέλος πάντων, σας κουράζω αλλά το ζόρι που τρώω εγώ και ο άνθρωπος μου στις συνθήκες αυτές μας χαλάει την κάθε ανάβαση-κατάβαση....
Κύριοι με εμπειρία σε αυτές τις καταστάσεις, παρακαλώ τα φώτα σας..  Ευχαριστώ!!

Υ.Γ Επίσης τί γνωρίζετε για "μισό" χειρόφρενο τραβηγμένο σε περιπτώσεις  πάγου-κατηφόρας?

Metalaxe:
Αν βαριέσαι να βάζεις αλυσίδες έχεις δύο λύσεις, α) πανιά (autoshock) ή β) χιονολάστιχα. Όλα τα άλλα είναι απλά ημίμετρα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας... ;)

4x4er:

--- Παράθεση από: Metalaxe στις Νοέμβριος 25, 2009, 11:11 ---Αν βαριέσαι να βάζεις αλυσίδες έχεις δύο λύσεις, α) πανιά (autoshock) ή β) χιονολάστιχα. Όλα τα άλλα είναι απλά ημίμετρα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας... ;)

--- Τέλος παράθεσης ---
Φυσικά και δεν βαριέμαι, απλά θέλω να βρω την καλύτερη δυνατή λύση...Αλυσίδες θα πάρω άλλο ένα ζευγάρι να είμαι με τέσσερις και βλέπουμε...
α) Τα πανιά  δεν τα εμπιστεύομαι με τίποτα γιατί απλά είναι...πανιά!!
β) Αυτό που δε  θέλω είναι να αλλάζω κάθε τόσο ελαστικά ανάλογα με τις συνθήκες...

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση