Τεχνικά θέματα - Bάση πληροφοριών, Προβλημάτων, Μετατροπών και Βελτιώσεων > Εκτός δρόμου οδήγηση

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΜΕ 4Χ4 (Μέρος Β').

(1/1)

NickSi:
Στις απότομες κατηφόρες μπαίνουμε κάθετα, όχι πλάγια. Δεν μπαίνουμε με φρένο, αλλά με 1η ή 2η ‘κοντή’. Αν η κλίση είναι μεγάλη και χρειαστεί το φρένο, αυτό το κάνουμε πολύ μαλακά. Αν πάλι οι μπροστινοί τροχοί μπλοκάρουν από φρενάρισμα σε έδαφος που γλιστρά, τότε επιταχύνουμε λίγο, για να αποκτήσουμε έτσι ξανά τον έλεγχο των τροχών.
Στις απότομες ανηφόρες πάμε κάθετα στη κλίση, ποτέ πλάγια, έχοντας αρκετή φόρα και την ανάλογη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Εάν δεν τα καταφέρουμε βάζουμε όπισθεν κατηφορίζουμε σιγά-σιγά, πάντα κάθετα στη κλίση και δοκιμάζουμε πάλι με πιο πολύ φόρα ή με μια ταχύτητα πιο κάτω. Δεν αλλάζουμε ταχύτητα κατά τη διάρκεια της ανάβασης, ούτε ‘παίζουμε’ το συμπλέκτη.
Προσέχουμε ιδιαιτέρως όταν κινούμαστε παράλληλα σε έδαφος με κλίση, να μην ανατραπούμε. Τα περισσότερα 4Χ4 αντέχουν μέχρι τις 40 μοίρες κλίση. Αποφεύγουμε, στη περίπτωση αυτή, να πατάμε πέτρες, ξύλα κ.λ.π. γιατί μας αυξάνουν τις πιθανότητες ανατροπής.

Στην άμμο κινούμαστε με τέτοια ταχύτητα ώστε να μη προλαβαίνουν να βουλιάζουν οι ρόδες. Καλό είναι να αφαιρούμε αέρα από τα λάστιχα, για να πατά μεγαλύτερη επιφάνεια στο έδαφος.

Σε αυλάκια και σαμάρια περνάμε διαγώνια, ένα-ένα τροχό. Αν τα αυλάκια είναι βαθιά τα γεμίζουμε με μπάζα. Σε πολύ μεγάλα αυλάκια μπορεί να κινηθούμε μέσα σε αυτά, φτάνει να έχουμε ελέγξει το σημείο εξόδου για να μην εγκλωβιστούμε. Αν το σαμάρι είναι ψηλό το χαμηλώνουμε με τα σκαπανικά μας ή ρίχνουμε μπάζα στα πλάγια του, δημιουργώντας έτσι ράμπες για να περάσουμε από πάνω του.

Σε κίνηση ανάμεσα σε βράχια και πέτρες, οδηγούμε σιγά και προσεκτικά, φροντίζοντας να μη περνά η κοιλιά του αυτοκινήτου πάνω από μεγάλες πέτρες ή βράχινες προεξοχές. Καλύτερα να πατάμε με τις ρόδες πάνω σε τέτοια σημεία. Χρησιμοποιούμε 4Χ4 αργό, πρώτη ταχύτητα στο κιβώτιο και αποφεύγουμε το μπλοκέ διαφορικό γιατί μπορεί να προκληθεί ζημιά στα ημιαξόνια.

Μεγάλα εμπόδια στο δρόμο (π.χ. κορμοί) αν δε μπορούμε να τα μετακινήσουμε με τα χέρια, μπορούμε να τα τραβήξουμε με τους ιμάντες ρυμούλκησης.

Σε δάση που το έδαφος είναι καλυμμένο με παχύ στρώμα φύλλων, προσέχουμε ιδιαιτέρως για κρυμμένα εμπόδια ή νερά.

Δεν οδηγούμε ποτέ στην άκρη του δρόμου, ειδικά όταν υπάρχει γκρεμός ή απότομη βραχοπλαγιά (κίνδυνος από πτώση βράχων ή κατολισθήσεις), κυρίως μετά από δυνατή βροχή που μαλακώνει το έδαφος.

Στις διαδρομές που παρουσιάζουν δυσκολίες καλό είναι να κλείνουμε το ηχοσύστημα , για να ’ακούμε’ το αυτοκίνητό μας.

Στη κίνηση με πολλά οχήματα ακολουθούμε μια σειρά και δεν προσπερνά ο ένας τον άλλο, χωρίς λόγο και χωρίς ενημέρωση των υπολοίπων, ή του πλοηγού. Πρέπει να γίνονται αρκετές στάσεις για να ξεκουράζονται επιβάτες και οχήματα.

Κρατάμε αρκετή απόσταση μεταξύ μας, για να προλαβαίνουμε να αντιδρούμε στις δυσκολίες που πιθανόν αντιμετωπίσει ο προπορευόμενος.

Δεν βάζουμε το καταλύτη του αυτοκινήτου πάνω από ξερά χόρτα γιατί υπάρχει κίνδυνος ανάφλεξης.

Πάντα τελευταίος ένας καλός οδηγός, με καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο και ασύρματο οπωσδήποτε.

Στις διασταυρώσεις περιμένει ο ένας τον άλλο.

Ο κλιματισμός είναι πλεονέκτημα όταν υπάρχει σκόνη και ζέστη. Γίνεται μειονέκτημα όμως, για την υγεία μας, όταν μπαίνουμε και βγαίνουμε συχνά στο αυτοκίνητο. Μειώνει επίσης την ιπποδύναμη του οχήματός μας και αυξάνει τη κατανάλωση καυσίμου, άρα μειώνει και την αυτονομία μας.

Δεν φορτώνουμε το αυτοκίνητό μας με περιττά αξεσουάρ που μπορεί να επιβαρύνουν ή αλλάξουν τις διαστάσεις και τα μεγέθη του. Καλό είναι να ρωτάμε τους πιο έμπειρους για ότι αλλαγή θέλουμε να κάνουμε.

Οι χωματόδρομοι στα βουνά μας είναι, γενικά, συντηρημένοι από Μάιο έως Οκτώβριο.
Χωματόδρομοι που συνδέουν χωριά με μόνιμους κατοίκους είναι, συνήθως, βατοί χειμώνα-καλοκαίρι.

Είναι χρήσιμο να ξέρουμε διαβάζουμε χάρτες και να χρησιμοποιούμε πυξίδα και υψόμετρο. Σε ‘πολύπλοκα’ κομμάτια διαδρομών καλό είναι να κρατάμε σημειώσεις. Καλύτερο είναι να υπάρχει και road-book της διαδρομής. Τώρα βέβαια έχουμε τα GPS που με την εξέλιξη τους θα αντικαταστήσουν τα παραπάνω όργανα και διαδικασίες.

Πρέπει να ενημερώνουμε κάποιους για το που πάμε, από πια διαδρομή και πότε θα γυρίσουμε, ειδικά αν είμαστε μόνοι.

Έχουμε πάντα μαζί μας ορισμένους τηλεφωνικούς αριθμούς ανάγκης.

Όταν άλλοι οδηγοί χρειάζονται βοήθεια σταματάμε για να τους τη παράσχουμε.

Μέλημα μας η ανθρώπινη ασφάλεια.

Δεν είναι υποτιμητικό να υποχωρούμε στα πέραν των δυνατοτήτων μας εμπόδια.

Δεν ‘σπάμε’ τα αυτοκίνητά μας.

Χρησιμοποιούμε κοινή ‘γλώσσα νοημάτων’.

Δεν χρησιμοποιούμε άσκοπα, ούτε παρανομούμε, ούτε παρεμποδίζουμε, με τους ασυρμάτους. Αν είμαστε σε ράδιο-συχνότητα που χρησιμοποιούν και άλλοι φροντίζουμε να την αλλάξουμε.

Το πολύ φαγητό προκαλεί εκτός από δυσφορία και υπνηλία, πράγμα επικίνδυνο στην οδήγηση.

Δεν μπαίνουμε σε ιδιωτικές εκτάσεις χωρίς άδεια.

Δεν κινούμαστε εκτός των δρόμων στους Εθνικούς Δρυμούς και γενικά στις προστατευόμενες περιοχές.

Δεν καταστρέφουμε τα βοσκοτόπια. Στα μέρη που εμείς πάμε να ‘παίξουμε’, κάποιοι άλλοι μπορεί να βγάζουν το μεροκάματό τους.

Δείχνουμε σεβασμό στους κατοίκους και στις συνήθειες της κάθε περιοχής.

Δεν ‘επιδεικνύουμε’ τις τετρακίνητες ικανότητές μας. Στα δύσκολα πηγαίνουμε γιατί μας αρέσει και όχι για να μας βλέπουν ότι πηγαίνουμε.

Δεν καταστρέφουμε τη χλωρίδα και τη πανίδα.

Δεν προκαλούμε ηχορύπανση.

Δεν αφήνουμε σκουπίδια !!!

gc:
Σημαντικο ειναι ολοι μας να περναμε καλα. :)

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση